Lær av andre

Treng du hjelp og inspirasjon til å kome i gang med språkarbeidet? Her finn du artiklar om kva andre har gjort for å betre språket i tekstane sine.

  • Elbil

    Klarere informasjon om årsavgift ga mer fornøyde brukere og færre purringer

    Et systematisk klarspråksarbeid i tolletaten førte til at antall purringer på årsavgiftskrav gikk ned. Våre målinger viser at flere brukere enn før forstår brevene, og at de får den informasjonen de trenger om årsavgiften. Hele 92 prosent forstår informasjonen med én gang. I tillegg er flere ansatte enn tidligere fornøyde med måten vi i tolletaten skriver på. I løpet av klarspråksprosjektet endret vi 39 fakturatekster, ett informasjonsskriv, 40 standard e-poster og 13 nettekster.

  • Tid, penger og ergrelser spart på klart språk

    Klarere brev fra Statens vegvesen sparer mottakerne for mye tid og ergrelser. Det viser undersøkelser Vegvesenet gjorde etter klarspråksgjennomgang av tre standardbrev om kjøretøy. Også Vegvesenet selv opplevde positive effekter. Det nye purrebrevet «Har du glemt EU-kontrollen?» medførte hele 40 prosent færre henvendelser om EU-kontroll.

  • Bedre service og kommuneøkonomi med klarspråk

    Et resultat av klarspråksarbeidet i Skedsmo kommune var at ventetiden på omsorgsboliger ble mer enn halvert Arbeidet førte til at kommunen forbedret den skriftlige informasjonen, fjernet unødvendige brev og skjemaer, endret vilkår og fikk strammet opp og effektivisert arbeidsprosessen.

  • Penger

    Færre klager og henvendelser med klarspråklig pendlerveiviser

    Mange hadde problemer med å forstå skattereglene for pendling. En nettbasert pendlerveiviser i klart språk hjalp brukerne med å forstå hvilke rettigheter og plikter de hadde, og reduserte antall klager med 40 prosent. Antallet som ikke fikk innvilget fradraget for pendling, gikk også ned med 40 prosent.

  • Bedre Nav-brev etter skreddersydd opplæring

    Navs interne klarspråksopplæring gjorde fire av fem saksbehandlere mer positive til å skrive klart og tydelig. Like mange synes Navs brevstandard er nyttig, og at brevene blir bedre med standarden. To av tre sier at de skriver bedre etter opplæringen

  • Eksamen sidemål Bryne vgs

    Klarspråk – en naturlig del av driften

    For Lånekassen har klarspråk blitt en naturlig del av driften og avgjørende for å ivareta over en million kunder. Stadig flere kunder er mer fornøyde: I 2015 oppnådde Lånekassen 80 av 100 poeng i Difis innbyggerundersøkelse på spørsmålet «Hvor lett eller vanskelig er det å forstå innholdet i brev/e-post fra Lånekassen?».

  • Forstått på første forsøk

    Lotteri- og stiftelsestilsynet har oppnådd klare effektar av sitt klarspråksarbeid. Målingar i 2015 viser mellom anna at ca. 80 prosent av brukarane synest tilsynet har eit klart og tydeleg språk i sin skriftlege kommunikasjon, og at klarspråkskulturen internt er vesentleg styrkt.

  • Nye Facebook-ikon

    Færre henvendelser og mer fornøyde innbyggere i Fredrikstad og Sarpsborg

    Vesentlig mer fornøyde mottakere og færre henvendelser til kommunene for å få hjelp til å forstå språket. Det er resultatene av kommunene Fredrikstad og Sarpsborgs arbeid for å få klarere språk i tekstene fra oppvekstseksjonene.

  • Fra fire vanskelige lover til én klar

    I forslaget til ny forsvarslov har Forsvarsdepartementet slått sammen fire lover til én, redusert 132 paragrafer til 69, avbyråkratisert språket og gjort jusspråket mer folkelig. Undersøkelser viser at klarspråksarbeidet ikke fører til dårligere presisjon eller korrekthet i lovteksten.

  • Høringsnotat i klarspråk sparte både mottakere og avsender for tid

    Da BLD brukte språkverksteder som metode for å forbedre språket i et høringsnotat, fikk departementet tydeligere tilbakemeldinger fra leserne. En undersøkelse blant leserne av høringsnotatet viste at de opplevde tonen som mer åpen og inkluderende enn før. Den viste også at klart språk ikke gjorde høringsnotatet mindre juridisk presist.

Forrige Neste

Nyheter

Kurs i å skrive klare og gode lover og forskrifter

(2.5.2016) Difi lyser nå ut dagskurs i å skrive klare og gode lover og forskrifter. Totalt blir det lyst ut 18 slike kurs, og samme statsorgan kan søke om å få tildelt flere kurs. Søknadsfristen er 1. juni 2016.  

Ny og klarare forsvarslov

(15.4.2016) Regjeringa legg fram forslag til ei ny lov om verneplikt og teneste i Forsvaret. Fire lover er slegne saman til éi, talet på paragrafar er kraftig redusert, og språket er forenkla.

Søk om støtte til skriveverksteder for juridiske tekster (lover og forskrifter)

(6.4.2016) Statsorganer kan nå søke om støtte fra prosjektet «Klart lovspråk» til å holde skriveverksteder for juridiske tekster, fortrinnsvis lover og forskrifter. Støtten er på kr 60 000 per virksomhet og skal dekke innleie av språkrådgiver. Prosjektet har midler til å dekke verksteder for seks statsorganer. Søknadsfristen er 12. mai 2016.

Frokostseminar 11. mai: Klarspråk gir resultater

(16.3.2016) Klarspråk bidrar til å fornye, forenkle og forbedre offentlig sektor. Kom på frokostseminar 11. mai og hør om hvilke effekter klarspråk har hatt for innbyggerne og virksomhetene.

Klarspråk gir resultat

(16.3.2016) Klarspråk er med på å fornye, forenkle og forbetre offentleg sektor og gir resultat både for innbyggjarar, stat og kommune. No har Difi samla ti døme på konkrete effektar av klarspråksarbeid. Døma finn du både på nett og i papirversjon.

Juridisk språk

Løvebakken

  • Skriveråd og hjelpemiddel
  • Gode arbeidsmetodar
  • Om lovarbeid i Noreg og andre land
  • Artiklar og undersøkingar

Skriveråd

SkriverSpråket i tekster fra staten skal være korrekt og klart, og statsansatte skal følge gjeldende regler for rettskriving og målbruk.

Klarspråksprosjekt trinn for trinn

HoppesteinerDet finnes ingen fasit for hvordan man arbeider med språkforbedring på en arbeidsplass. Noen ganger passer det å satse stort og bredt, andre ganger å begynne i det små.

Statens klarspråkspris

KlarspråksprisenStatens klarspråkspris er ein motivasjon for statsorgan til å drive klarspråksarbeid.