Ofte stilte spørsmål om klart språk
Klarspråksparagrafen er en pliktbestemmelse, ikke en bestemmelse som gir rettigheter til enkeltpersoner. Likevel vil paragrafen trolig ha mye å si for hva enkeltpersoner kan forvente fra det offentlige.
Det finnes ikke noe eget organ som behandler klager på uklart språk i offentlig sektor. Enkeltpersoner som vil klage, kan ta direkte kontakt med det organet som har skrevet den aktuelle teksten. De fleste offentlige organ setter pris på tilbakemeldinger som de kan bruke til å forbedre seg.
Språkrådet tar sjelden kontakt med andre offentlige organ for å rette eller påpeke feil og mangler i tekster. Men enkeltpersoner kan gjerne melde fra til Språkrådet om uklart eller dårlig språk i tekster fra det offentlige.
En lettlest tekst blir regnet som enklere enn en tekst i klarspråk. Ordet lettlest brukes mest for å beskrive tekster som språklig og innholdsmessig er tilrettelagt for personer med spesielle behov. Lettleste tekster er svært enkle og tilgjengelige for alle, uansett sjanger.