Forkortelser
I løpende tekst er det mest leservennlig å skrive ordene helt ut, men visse forkortelser er så innarbeidet at det må være greit å bruke dem, for eksempel bl.a. (bokmål) / m.a. (nynorsk), ca., f.eks. (bokmål) / t.d. (nynorsk), jf., m.m., osv. (bokmål) / osb. (nynorsk).
Lovavdelingen skriver at forkortelser i utgangspunktet ikke bør brukes i lovtekster, men at anerkjente eller alminnelige forkortelser likevel kan brukes, for eksempel kr, m.m., mv., nr., o.l.
Hovedregelen er at de aller fleste forkortelser skal ha punktum.
Uttrykk |
Riktig forkortelse |
blant annet | bl.a. |
eventuelt | ev. |
for eksempel | f.eks. |
ifølge | if. |
jamfør | jf. |
med flere | mfl. |
med mer | m.m. |
med videre | mv. |
merverdiavgift | mva. |
nummer | nr. |
og lignende | o.l. |
på grunn av | pga. |
referanse | ref. |
side | s. |
Også forkortede lovtitler skal skrives med punktum, jf. hovedregelen. I Lovdata er flere forkortede lovtitler oppført uten punktum. Det er feil.
Bokstavene i forkortelsene skal være små, som i de fullstendige titlene.
Eksempler
- forvaltningsloven – fvl.
- offentleglova – offl.
- plan- og bygningsloven – pbl.
- straffeloven – strl.
- straffeprosessloven – strpl.
Unngå å bruke el. som forkortelse for ekteskapsloven. Forkortelsen el. kan lett forveksles med den offisielle forkortelsen for eller.
Forkortede lovtitler skal ikke brukes i lovhenvisninger (innenfor en lov eller forskrift).
Forkortede lovtitler
Det finnes ingen offisiell liste med forkortede lovtitler. Derfor varierer skrivemåten i forkortelser fra dokument til dokument. Vær oppmerksom på at forkortelser i Lovdata ikke nødvendigvis er i samsvar med forkortelser som har vært brukt av forvaltningen og det ansvarlige departementet. Det betyr at vi bør være forsiktige med å bruke skrivemåten i Lovdata som rettesnor.