Ny rapport om tilgjengelighet og elektroniske tjenester

(24.6.11) Elektroniske tjenester fra det offentlige skal være tilgjengelige for alle. Likevel kan ikke alle bruke slike tjenester uten ekstra tilrettelegging. Hvordan kan språkteknologiske løsninger være til hjelp?

Denne artikkelen er frå før 2013. Innhald og rettskriving kan vere forelda.

Forside rapporten Språkteknologi för ökad tillgänglighetForskere, utviklere, myndigheter, språkrøktere og andre interesserte drøftet i fjor spørsmålet på et fellesnordisk seminar om tilgjengelighet og elektroniske tjenester i de nordiske landene. De nordiske språknemndenes arbeidsgruppe for språkteknologi (ASTIN) arrangerte seminaret.

Nå er rapporten fra seminaret tilgjengelig. Den inneholder artikler basert på presentasjonene som ble holdt på seminaret.

Last ned rapporten Språkteknologi för ökad tillgänglighet [pdf, 2 Mb].

 

Innhold i rapporten

  • Inledning: Språkteknologi för ökad tillgänglighet – vilka möjligheter finns?, Rickard Domeij
  • Webbtillgänglighet i flerspråkigt perspektiv, Rickard Domeij
  • Tilgjengelegheit for samisk og andre nasjonale minoritetsspråk, Sjur Nørstebø Moshagen
  • Døves behov for og brug af informationer på Internettet, Lene Schmidt
  • Tillgänglighet till terminologi – svenska myndigheters ansvar, Henrik Nilsson och Magnus Merkel
  • När kan man lita på maskinöversättning?, Aarne Ranta
  • Læse- og skrivestøtte i informationssamfundet, Søren Aksel Sørensen
  • Betre tilbod til syns- og lesehemma studentar med Brage og DAISY PipeOnline?, Gunhild Hovden Kvangarsnes, Olav Eivind, Indergaard og Marius Olaussen
  • Goda utsikter för teckenspråksteknologi, Jonas Beskow och Björn Granström


 

Del denne siden

Del på Facebook Del på Twitter

Publisert:24.06.2011 | Oppdatert:19.11.2021