– Smilefjes smører hjulene i arbeidslivet

(11.11.09) I motsetning til det mange har trodd, er ikke smilefjes i e-poster til kolleger først og fremst et uttrykk for følelser. Det går fram av en ny undersøkelse som rådgiver Karianne Skovholt i Språkrådet presenterer på konferansen Språkdagen 2009 i dag.

– Mange språkbrukere er usikre på hva smilefjesene egentlig signaliserer. Tidligere forskning har konkludert med at smilefjes røper senderens følelser. Min undersøkelse viser derimot at smilefjes først og fremst brukes bevisst for å dempe negative budskap og forsterke positive budskap, sier Karianne Skovholt.

Hun har studert hva medlemmene i en arbeidsgruppe i et norsk teleselskap har skrevet i nesten fem hundre e-poster som de har sendt til hverandre. Hver sjette e-post inneholder smilefjes.

– Smilefjes bidrar til å smøre tannhjulene i et arbeidsliv der mer og mer av kommunikasjonen foregår med e-post, sier Skovholt.

Ukontrollerte følelser?
Undersøkelsen viser at smilefjes og lignende tegn i e-poster til kolleger har to hovedfunksjoner:

  • Når man ber andre om å gjøre noe eller sier seg uenig med noen, bidrar et smilefjes til å dempe meldingen, slik at den ikke skal virke påtrengende eller autoritær.
  • Når man skriver e-post for å takke eller rose noen, bidrar smilefjeset til å forsterke budskapet.

Skovholt viser til at veiledninger for nettkommunikasjon («nettikette») sier at smilefjes kan signalisere at avsenderen ikke har kontroll på følelsene sine.

– Så enkelt er det ikke. Det viser seg at smilefjesene gir informasjon om hvordan mottakeren skal tolke det som står i e-posten, sier Skovholt om undersøkelsen som legges fram på Språkdagen 2009 på Grand Hotel i Oslo.

Karianne Skovholt på Språkdagen 2009.Medlemmene i arbeidsgruppen som er undersøkt, har kontor på ulike steder og kommuniserer i stor grad gjennom e-post. Smilefjesundersøkelsen, som ikke har vært offentliggjort tidligere, er gjort i sammenheng med Karianne Skovholts doktorgradsarbeid om e-postkommunikasjon i arbeidslivet.


Pressekontakt:
Svein Arne Orvik, informasjonssjef i Språkrådet, tlf. 938 06 923


Foto © Bjørn Sigurdsøn / Scanpix

Del denne siden

Del på Facebook Del på Twitter