Revisjon av Standard for begrepskoordinering
Standard for begrepskoordinering skal være en hjelp for prosjekter eller organisasjoner som ønsker å samordne begrepene sine. Den blir nå revidert.
En forutsetning for arbeidet med forenkling og digitalisering av offentlig sektor vil i mange tilfeller være samordning av begreper. Flere offentlige organisasjoner definerer og bruker overlappende forvaltningsbegreper ulikt. Det kan skape misforståelser og gjøre det vanskelig å utveksle informasjon og data. Arbeidet med begreper er derfor viktig i Stortingsmelding nr. 27 (2015–2016) Digital agenda.
Arbeidet med revisjonen av Standard for begrepskoordinering ledes av Språkrådet i tett samarbeid med Difi, Brønnøysundregistrene og Skattedirektoratet. I arbeidsgruppa deltar også Arkivverket, Bergen kommune, Justis- og beredskapsdepartementet, Mattilsynet, Nav, Oslo kommune, Statens vegvesen, Statens pensjonskasse og Statistisk Sentralbyrå (SSB).
Den reviderte standarden forventes å bli ferdigstilt i slutten av 2019 og vil bli publisert på Difis nettsider.