Forbrukerombudet

Artikkelen er skrevet av Forbrukerombudet.

Tekstarbeid og språklige retningslinjer

 

I 2015 fikk Forbrukerombudet støtte fra Difi for å arbeide med å forbedre noen av tekstene på nettsiden.

Med støtten fra Difi fikk Forbrukerombudet bistand fra en språkkonsulent som gjennomgikk et sett med faste tekster på bokmål og nynorsk på våre nettsider og ga oss tilbakemeldinger på dem. Kommunikasjonsavdelingen hos Forbrukerombudet skrev om tekstene på grunnlag av tilbakemeldingene, og sendte dem tilbake til språkkonsulenten for en siste gjennomgang og korrektur.

Resten av midlene brukte vi til å gjennomføre et klarspråksseminar for kommunikasjonsavdelingen og et par av saksbehandlerne. På språkverkstedet utarbeidet vi et par eksempeltekster som skal benyttes på våre nye nettsider.

Til slutt utformet språkkonsulenten en nynorsk husnormal for Forbrukerombudet, og en klarspråksmanual på bokmål.

I høyre kolonne finner du eksempler på før- og etterversjoner av de tekstene Forbrukerombudet har jobbet med.

Del denne siden

Del på Facebook Del på Twitter