Frokostseminar: Språk og kommunikasjon i digitale tjenester

No image

(9.11.2015) Hva skal til for at en digital tjeneste blir enkel å forstå og lett å bruke for innbyggerne? Hvordan bør språket være, og hvordan kan språket og oppbyggingen av tjenesten skape en god brukeropplevelse? Kom på frokostseminar og få eksempler på brukerrettet språk og beste praksis for språk og kommunikasjon i selvbetjeningsløsninger på nett.

Målgruppe

Seminaret passer for ansatte i offentlig sektor som skriver mye, og spesielt de som jobber med språk og kommunikasjon i digitale tjenester.

Praktisk informasjon

Sted: Difis kurs- og konferansesenter, Grev Wedels plass 9, 2. etasje, inngang fra Myntgata, Oslo
Tid: Mandag 7. desember 2015 fra 08.30 til 10:30
Det blir servert frokost fra kl. 08.00. (Dørene åpnes kl. 08.00.) Innleggene starter kl. 08.30.
Påmeldingsfrist. 4.12.2015

Seminaret er fulltegnet, du blir satt på venteliste hvis du melder deg på.

Seminaret blir strømmet. Her kan du se på når det starter.

Lenke til påmelding

Seminaret er gratis.

Program

Fra papirskjema til enkle og forståelige digitale tjenester

Espen Sunde, kanalsjef, og Kristin Braadvig, seniorrådgiver i Nav
Nav har arbeidet mye med digitalisering av tjenester. Både søknad om foreldrepenger, søknad om arbeidsavklaringspenger, dagpenger og søknad om støtte til bil og utstyr er nå tilgjengelige som selvbetjeningsløsninger på nettet. Espen Sunde og Kristin Braadvig i Nav vil fortelle om kunnskapen og erfaringene de har fått i arbeidet med å digitalisere disse tjenestene. 

Eksempler på klart språk i digitale tjenester

Hege Tafjord, seniorrådgiver i Difi
Klart språk er en forutsetning for gode digitale tjenester. I de nye kvalitetskriteriene til Difi er det lagt større vekt på godt språk. Hege Tafjord, som arbeider med kvalitetsvurderingene, vil orientere om hvordan språket kan bli en del av en god brukeropplevelse.

Klarspråk nytter: Pendlerveiviser viser vei

Lars Rønn, redaktør for skatteetaten.no
Skatteetaten har kombinert kartlegging, kunnskap om brukerne, brukertesting og målinger for å sikre at brukerne finner, forstår og får til det de har behov for på skatteetaten.no. Redaktør for skatteetaten.no, Lars Rønn, deler erfaringer fra arbeidet med å omgjøre 12 tonn paragrafer til et format og en presentasjon som hvem som helst kan skjønne. Bli med på en pendlerreise der «ord og begreper», «interaksjonsdesign», «KPI» og «effektmåling» er noen av stasjonene.

Del denne siden

Del på Facebook Del på Twitter