Frokostseminar: Hvordan forklare komplisert regelverk på en forståelig måte?

(16.9.2015) Difi inviterer til frokostseminar om veiledningsplikten og hvordan man kan forklare komplisert regelverk på en måte som er forståelig for publikum.

Tid: mandag 19. oktober kl. 08.00–10.30
Programmet starter klokka 08.30. Frokost og kaffe serveres fra klokka 08.00.



Sted:
Difis kurs- og konferansesenter, Grev Wedels plass 9, 2. etasje, Oslo (inngang fra Myntgata)

Målgruppe:
Ansatte i forvaltningen som har kontakt med brukere i sin jobbhverdag, og som jobber med regelverk.

Seminaret blir strømmet, og opptaket blir også lagt ut på nett etterpå.

Seminaret er gratis.

Ansvarlig

Emma C. Hermanrud, emmacaroline.hermanrud@difi.no
Sissel C. Motzfeldt, sissel.motzfeldt@difi.no

Program

Nettbasert spørsmål- og svartjeneste

Nav Kontaktsenter ved kommunikasjonsrådgiver Terese Simonsen

Nav opprettet den nye tjenesten «Skriv til oss» i desember 2014. Her kan brukeren logge seg inn på sin egen side på nav.no og stille Nav spørsmål om regelverk og om sin egen sak. Deretter får han eller hun skriftlig svar i sin egen innboks på nav.no. Tjenesten har på kort tid blitt svært populær, og Nav mottar i snitt 1000 spørsmål hver dag.

Nav Kontaktsenter har erfart at de bør forbedre seg en god del når det gjelder å skrive enkle, forståelige og kortfattede svar.

Blant tiltakene er et språkverksted, som Nav arrangerer med støtte fra Difi i 2015/2016.

Terese Simonsen forteller om opprettelsen av tjenesten «Skriv til oss» og om Navs erfaringer og målsettinger med tjenesten.

 

Bygg uten å søke - nettbasert veiviser for garasjebyggere

Direktoratet for byggkvalitet ved seniorrådgiver Ragnhild Olin Amdam

Direktoratet for byggkvalitet lanserte i sommer en nettbasert veiviser for garasjebyggere. Den skal hjelpe folk flest med å finne ut om garasjen de ønsker å bygge, er søknadspliktig eller ikke.

Ragnhild Olin Amdam vil fortelle om hvordan direktoratet har jobbet for å forenkle informasjon om byggeregelverket på dette området, og om hvordan veiviseren har blitt mottatt av målgruppen.

 

Veiledning til en sammensatt gruppe brukere

Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO) ved avdelingsleder Åsulv Solstad

LDO avgir uttalelser i enkeltsaker. I tillegg gir ombudets ansatte veiledning i diskrimineringslovverket til enkeltpersoner, tillitsvalgte, arbeidsgivere, offentlige og private virksomheter og andre som ønsker veiledning.

Ikke alle som henvender seg til ombudet, har like gode norskkunnskaper. Og mange som mottar veiledning fra LDO, opplever teksten som vanskelig å lese. Det er en viktig del av ombudets arbeid å sørge for at tekstene er tilrettelagt mottakers språknivå. Derfor ønsker ombudet å bli bedre til å formidle komplisert jus på en måte som er enklere for mottakeren å forstå.

Ombudet har fått støtte av Difi til å arrangere skriveverksted i 2015/2016.

Åsulv Solstad forteller om ombudets veiledningstjeneste og om utfordringer og målsettinger ved tjenesten

Del denne siden

Del på Facebook Del på Twitter